Geld

Telefonische verkopers afwimpelen: hoe doe je dat?

Je kent het wel: je wordt gebeld door een onbekend nummer en neemt op, het blijkt een telefonische verkoper te zijn. De verkoper praat maar door en je komt er moeilijk tussen. Kom je er wel tussen, dan heeft de verkoper overal een weerwoord op. Hoe wimpel telefoon verkopers af? Wij geven je een aantal goede tips.

Hoe herken ik een verkoper?
De eerste stap is om te herkennen dat je met een verkoper aan het bellen bent, dit geven zij vaak niet zelf aan. Veel telefonische verkopers maken gebruik van de volgende stappen:

De telefonische verkoper neemt de leiding
Een telefonische verkoper herken je vaak al aan zijn of haar introductie. In plaats van meteen te vermelden waarvoor jij gebeld wordt, blijft het vaak gissen. Veel telefonische verkopers beginnen al heel snel met het stellen van vragen, waar jij vervolgens beleefd antwoord op wil geven. Hierdoor houdt de gespreksleider de leiding in het gesprek.

Eerst begrip tonen, daarna doordrammen
Als je eindelijk moedig genoeg bent om aan te geven dat je geen interesse hebt, heeft de telefonische verkoper hier meestal begrip voor. Dat klinkt vaak zo: “Ik begrijp dat u liever geen informatie heeft over uw energieleverancier, maar hierdoor kunnen wij u wel een scherpe aanbieding doen.” Vervolgens gebeurt dit nog een paar keer, tot al je bezwaren van tafel geveegd zijn. Dit maakt het moeilijker om degene aan de andere kant van de lijn af te wijzen.

Een band creëren
Als je een band met iemand voelt, zal je diegene minder snel afwijzen. Telefonische verkopers maken hier misbruik van, door een band te creëren met degene die zij bellen. Dit doen zij door grapjes te maken, complimenten te geven of begrip te tonen. Ook een terugbelafspraak is een truc die vaak ingezet wordt: als jij aangeeft geen tijd te hebben, heeft de telefonische verkoper hier begrip voor en stelt hij voor je terug te bellen. Als je die afspraak eenmaal hebt gemaakt, is het moeilijk om niet op te nemen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *